Kraschad dator.. (14+5)

I måndags träffade jag min vän "A" och var ute i flera timmar och bara promenerade, pratade om allt mellan himmel och jord (av någon anledning så blev det mycket baby-prat, hoppas inte mina vänner tröttnar på mig bara). Vi tog oss också en sväng om i Farsta centrum, jag köpte ett par mamma-jeans på H&M, skönt att kunna ha byxor som passar, alla mina "vanliga" byxor har nämligen redan blivit för små. Jag köpte mig också boken "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson, senaste dagarna har jag suttit helt i min egen värld och bara sett på de super häftiga bilderna i boken. Den boken gör så att man bara längtar efter den 10/5 (då jag ska göra mitt ultraljud).

En ganska rolig grej är, i boken "Ett barn blir till" från 1975 så står det att man kan dricka 3-4 glas vin i veckan och röka upp till fem cigaretter om dagen och idag är det nolltolerans både mot rökning och mot att dricka alkohol. Men ändå är inte alla 70- och 80-talister alkoholskadade.. Jaja, det spelar iochförsig inte mig någon roll för jag tänker inte dricka en droppe alkohol och sluta röka gjorde jag den 30:de december 2006.

I helgen är inte min "K" hemma, han är nere i Helsingborg och firar en kompis som fyller 20 år, de skulle kanske ta en tripp över till Danmark också. Jag och "Lillis" får alltså en tjej-helg tillsammans.

På söndag ska jag hem till min farmor på middag och träffa hela tjocka släkten, anledning till att vi ska träffas är att min farbror kommer hem efter en två månader lång tripp till Australien, Nya Zeeland och Thailand.

På lördag går jag in i veckan 16, tänkte kopiera in lite information om vad som händer mig och bebisen då. (texten är tagen från sidan www.gravid.se)


Nu är det i många landsting dags för återbesök på mödravårdscentralen. På en del ställen gör man nu en ultraljudsundersökning den här gången. I så fall kan du se konturerna av barnets huvud och kropp.

Din midja börjar försvinna, och ett tips för att behålla de vanliga kläderna några veckor extra är att trä genom ett gummiband som extra ögla i knapphålet och sedan knäppa gummibandet runt knappen!

Ditt barn är 108-116mm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 100g. Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare. Omföderskor kan känna ett litet fladder runt denna vecka. Är det ditt första barn så dröjer det oftast några veckor till innan du känner att det sparkar.

Det går nu att avgöra barnets kön med hjälp av ultraljud. I fostervattnet finns celler och kemiska ämnen från barnet. Dessa kan fångas upp vid ett fostervattensprov och kan ge viktig information om barnets hälsa.



Tyvärr så fungerar inte vårat internet hemma så jag vet inte när jag har möjlighet att uppdatera nästa gång!
Men håll ut.

Kram/ Den blivande mamman

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0