Lite information om vändningsförsök.

Vändningsförsök

Ibland behöver man försöka vända fostret i livmodern för att åstadkomma ett bättre förlossningsläge.

Förberedelser:

  • Vi rekommenderar att du bara äter en lätt frukost på morgonen, till exempel filmjölk, kaffe/te och en smörgås.
  • Tag med din mödravårdsjournal, aktuell patientbricka samt legitimation.
På förlossningsmottagningen:
  • En barnmorska tar hand om dig och kontrollerar hur barnet ligger.
  • Barnets hjärtljud registreras med CTG under cirka 30 minuter.
  • En intravenös infart sätts i ett blodkärl på handryggen.
  • En läkare tittar med hjälp av ultraljud hur barnet ligger.
  • För att livmodern ska slappna av ges ett läkemedel i den intravenösa infarten strax innan vändningen utföres. Detta kan ge lätt hjärtklappning och värmekänsla, som kan upplevas lätt obehagligt men försvinner snabbt och är helt ofarligt för både dig och barnet.
  • Vändningen utförs av läkare, som med hjälp av sina händer utanpå din mage, försöker vända barnet till huvudläge. Detta lyckas i cirka hälften av fallen.
  • Efter vändningsförsöket göres en ny CTG-registrering på cirka 45 minuter. Därefter bjuder vi dig på frukost.
  • Vi föreslår att du avsätter större delen av dagen till detta.
  • Om vändningsförsöket lyckas får du fortsätta som vanligt med kontroller på MVC.
  • Om det inte går att vända barnet kommer du att tillsammans med läkaren diskutera och planera din förlossning.
  • Om ni kommer fram till att du ska föda den naturliga vägen kommer du att få göra en röntgenundersökning för att mäta bäckenets storlek.
  • Om ni bestämmer att du ska föda genom kejsarsnitt bestäms datum för det.


Kommentarer
Postat av: Josefin

Å! Stort lycka till! Jag håller tummarna för att det lyckas! kram

2007-08-24 @ 19:46:02
Postat av: Anna

Josefin: Tack så mycket, jag hoppas också det. kram

2007-08-24 @ 20:40:15
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Nathalie

Jag tycker synd om dig som måste gå igenom det där, jag var själv rädd för det och var väldigt lättad när Vincent vände sig. Hoppas det går bra! Och hoppas du slipper bli snittad

2007-08-25 @ 13:03:49
URL: http://meandmymen.blogg.se
Postat av: Anna

Nathalie: Gör inte det, för jag tycker inte ett dugg synd om mig. Jag hoppas bara att den lill* inte är lika envis på utsidan :P Jag hoppas verkligen att jag slipper bli snittad, det vore som att bli snuvad på finalen på hela graviditeten.

2007-08-25 @ 18:32:06
URL: http://ivantanstider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0