Underbar dag! (37+0)

Morgonen började med att klockan ringde 6.30 (tredje morgonen på rad som jag behövt gå upp så förbannat tidigt, och jag är bara mer trött för varje morgon som går...). Vid 8.15 så började föräldrarutbildningen på MVC, vi fick lära oss mycket roliga och "bra att veta" grejer, de andra som var där var också jättetrevligt, alla var ju tyvärr äldre än mig och Kim.
Vid 14-tiden var vi på Sös, vi fick börja med att göra ett tillväxtultraljud, lill* Orvis vikt uppskattades till 2662 g., h*n är alltså lite liten för v.38, närmare bestämt -11,1%. Allt annat såg fin ut, vi fick se när lill* Orvis pussade (snuttade) emot oss, jag blev alldeles varm inombords. Jag längtar så efter dig mitt älskade, efterlängtade barn! Vi fick även se Orvis ansikte framifrån och jag kan säga redan nu att h*n ärvt sin mors näsa och sin fars vackra läppar, vi fick med oss två bilder hem. Men, nu kommer vi till den mindre roliga delen, den envisa rackaren ligger i fot-sätesänd bjudning, det betyder att h*n har fötterna först och sen ligger h*n med knäna vikta så att även rumpan hamnar över "hålet", så p.g.a. detta ska vi på vändningsförsök på fredag, tid får vi veta på fredag när vi ringer till förlossningen. Det är mindre än 50% chans att vändningsförsöket lyckas, och ännu lite mindre chans när man är förstföderska.. OM försöket inte lyckas så hoppas och tror jag att vi får planerat snitt-datum på fredag. Och då är det bannemig inte lång tid kvar tills vi får mysa med våran bäbis.  Så nu håller jag tummarna (i smyg) att vändningsförsöket inte lyckas, men samtidigt har jag ju gjort allt jag kan som står i min makt för att få föda normalt.

♥  Jag är så glad och tacksam (vet att även Kim är det) för alla sms och samtal och fina kommentarer jag får här på bloggen av alla mina nära och kära, även dem jag inte känner, ni är så gulliga och omtänksamma. Det känns verkligen i hjärtat att se att så många bryr sig om mig och Orvis, det är extra kul när släktingar som man inte har så jättebra kontakt med sms:ar flera gånger i veckan för att höra hur allt har gått. Det är så gulligt när folk inte får tag på mig på ett dygn och då tror de direkt att förlossningen satt igång. Ni betyder allt för mig!

 Uträkning utgår från dagens datum: Ons 29 aug 2007
  Din graviditet startade Ons 13 dec 2006
  Din menscykel är ca 28 dagar
  Du blev gravid ungefär Ons 27 dec 2006 (ägglossningen)
  
  Du har gått 259 fulla dagar av 280
  Du är i vecka 38
  Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0)
  Du är i 9:e kalendermånaden
  Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
  Du är i trimester tre
  Du har 21 dagar kvar till förlossning


Nu har vi alltså gått in i den 38:de veckan, tänkte lägga in lite information om vad som händer med mig och hur Orvar utvecklas. Informationen har jag hittat på www.minbebis.com

Bebisen - Nu är bebisen ca 47 cm lång och väger 3.1 kg. Nu förbereder h*n sig på att födas. En normal graviditet vara 37-42 veckor. Det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Ca 4 procent av alla barn i Sverige föds förre vecka 38 och lika många efter vecka 42. Ungefär 92 procent föds inom den normala perioden.

Du - Bebisen fortsätter att växa och det kan även du göra. En del ökar med 20-25 kg under graviditeten. Din livmoder är ca 34-36 cm. Ha dina favorit kläder på dig, något som inte sitter åt. Tänk på din hållning, en del lutar sig bakåt för att kompensera sin framtunghet, det kan göra dig lite extra klumpig. Försök att hitta en sovställning som passar dig, sover du för lite kan du lätt känna dig deppig.



Om ni tycker att jag ofta har samma kläder på mig, så tycker ni helt rätt.. HaHa. Omlottklänningen måste vara Guds gåva till den gravida kvinnan.

image277

Kommentarer
Postat av: Maggi

Vilken fin mage du har :)

2007-08-29 @ 22:02:44
URL: http://mamalicious.org
Postat av: Anna

Maggi:
Tack så mycket! :)

2007-08-30 @ 07:00:24
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Pappas E

Spänningen stiger. Jag håller alla tummarna.
Kram

2007-08-30 @ 13:57:19
Postat av: Anna

Pappas E : Japp, den gör ju det. Jag tror alla jag känner håller sina tummar. Kram!

2007-08-30 @ 14:03:20
URL: http://ivantanstider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0