barnmorskebesök (31+0)

När vi kom till MVC så började våran barnmorska, Christina, med att ta lite blodprov för att se mitt järnvärde och hur sockret låg. Järnvärdet hade gått upp till 123, vilket var bra, jag äter ju järntabletter. Tyvärr så var sockervärdet alldeles för högt, det låg på 11,1, de andra gångerna har det legat på 4,8 & 4,4. Hon frågade vad jag ätit till frukost, vilket var två smörgåsar och en tallrik med yoghurt, men för säkerhetsskull så tog hon två prov till, de visade på 11,1 och 11,4. Så imorgon ska jag tillbaka till MVC och göra sockerbelastning, det ska tydligen inte vara så jättekul, jag ska vara fastande från kl. 22 ikväll, sedan när jag kommer dit tar de ett blodprov och efter det ska man dricka en sockerlösning (som tydligen är skitäcklig... stackars mig, men vad gör jag inte för att se att lill*n där inne mår bra?), sedan ska man sitta och vänta i två timmar, man får inte gå hem utan man måste sitta i deras trista väntrum, och efter två timmar tar de ett nyt blodprov som visar hur min kropp har "tagit omhand" sockerlösningen.
Barnmorskan ville även känna om Orvis lagt sig med huvudet neråt, men det hade h*n inte gjort, så för tillfället så ligger h*n i säte, men det är ingen fara änså länge. Om Orvar inte vänder sig självmant så kommer jag att få göra ett vändiningsförsök, om det inte lyckas så är det kejsarsnitt som gäller. Men det är ju ingen idé att oroa sig i onödan.
 Allt var bra med Orvis, hjärtljuden låg på 140 slag/ minut. Mitt blodtryck var också bra, det låg på 120/50, så det var bättre än sist. Symfys-mundusmåttet (alltså livmodernsmått) låg nu på 29 cm, precis på kurvan som jag så fint följer. :) Nästa besök är först den 7/8 (Christina hade egentligen velat att vi skulle komma redan v.31, men då är vi i Finland) Nu när vi gått in i den åttonde månaden ska man börja gå till MVC varannan vecka. Idag är det exakt 2 månader kvar till beräknadfödsel, åh vad jag längtar..

Igår kväll så satt jag och plockade med Orvars kläder och gossedjur, det fick mig bara att längta ännu mer till den 18/9. Idag ska jag tvätta kläderna, har jag tänkt.



Nu har vi alltså gått in i den 32:a veckan, tänkte lägga in lite information om vad som händer med mig och hur Orvar utvecklas. Informationen har jag hittat på www.minbebis.se

Bebisen : Bebisen väger ca 1800 g och är 42 cm lång. Det går att utläsa om bebisen sover eller är vaken genom att mäta skillnader i hjärnaktiviteten.


Du
 : Livmoderns mått är ungefär 30 till 32 cm. Det går att känna livmoderns topp ca 12 cm ovanför naveln. Dags att börja kolhydrat ladda. Från 32:a veckan träffar du barnmorskan varannan vecka. Dags att anmäla dig till föräldrarkursen.




Nu har älskligen lagat lite lunch, köttbullar med makaroner blir det.. (det och pyttipanna är det enda han kan laga) MUMS!!

Kommentarer
Postat av: emmely

Lycka till med allt !

2007-07-18 @ 11:37:52
URL: http://graje.blogg.se
Postat av: Anna

Emmely: Tack, och detsamma önskar jag dig!

2007-07-18 @ 12:13:48
URL: http://ivantanstider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0