Idag går vi in i vecka 29 och magen växer så det knakar...

..Det betyder alltså att det bara är 11 veckor kvar till beräknadfödsel! Helt ofattbart!


Det blev inget bad idag men en snabbis i Farsta centrum, jag och "V" lunchade ihop, det var mycket trevligt. Jag köpte mig ett par shorts på H&M, men det sitter inte riktigt som de ska. Får se om jag ska behålla dem eller inte.
Imorgon är det dags att gå tillbaka till jobbet, det ska bli kul att träffa alla, hoppas bara att ryggen pallar.

Jag är nu hemma hos min mamma, hon ska bjuda mig och "K" på middag, köttfärsbiffar med färskpotatis! :) MUMS!!



Nu har vi alltså gått in i den 29:e veckan, tänkte lägga in lite information om vad som händer med mig och hur Orvar utvecklas. Informationen har jag hittat på www.minbebis.se


Bebisen : Bebisens mått är ca 37 cm mellan fot och huvud och h*n väger 1250 g. Det är trångt i livmodern och h*n trycker med armbågar och knän. Genom stresshormoner som kommer via ditt blod till moderkakan kan bebisen känna om du är stressad eller upprörd.


Du
 : Livmoderns topp är ca 10 cm ovanför naveln nu. Måtten är omkring 27 till 30 cm. Liten eller stor mage spelar ingen roll, det som är viktigt är att din kurva ökar som den ska. Viktökningen är ca 8.5 kg till 11 kg. Om du är orolig över din vikt så ska du prata med din barnmorska. En del gravida kan få problem med hemorojder eller åderbråck nu. Det är på grund av det ökade trycket på blodkärlen i underlivet och i benen.



Kommentarer
Postat av: josefin

Vad spännande! Nu börjar det verkligen närma sig!
Hur känns det inför förlossningen då? Mitt bästa tips är att lyssna på kroppen, var inte rädd (man klarar det!) och ta epidural. Epidural är himmelriket :-)
Det är inte så farligt att föda barn, visst gör det ont, men det är en postiv smärta eftersom man får sitt barn i slutet... Skulle absolut göra om det! Stor kram och lycka tll!!

2007-06-27 @ 06:33:29
Postat av: Anna

Josefin: Ja, helt otroligt faktiskt, tyckte man nyss satt där med plusset i handen och hade tusenmiljoner frågor som snurrade i huvudet. (inte för att frågorna har blivit färre, men idag är de lite annorlunda, typ vad är det för liten människa som finns där inne?! jag tror det är en envis lite rackare) Inför förlossningen känner jag ingenting faktiskt, det är något man bara gör, så resonerar min hjärna. Jag tar inte åt mig av alla skräckhistorier. :) Förlossningen har faktiskt varit det jag är MINST orolig för, jag tänker mer på hur det kommer att vara att komma hem från förlossningen, kommer amningen funka? tänk om bäbisen har kolik? Har jag köpt hem rätt grejer? Finns allt när vi kommer hem från BB.. osv.. Och eftersom att jag har så lite tankar om förlossningen så känns det så himla konstigt att skriva ett förlossningsbrev som alla verkar skriva idag.. :S Jag vet inte ens vad man ska skriva i det där brevet :D

2007-06-27 @ 15:14:49
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: linda

Lycka till med graviditeten och kommande bebben! :) Själv är jag nu i vecka 40 och hoppas att bebben ska komma ut NU!!

2007-06-27 @ 16:11:33
URL: http://www.metrobloggen.se/linda
Postat av: josefin

Jag skrev inget förlossningsbrev, det behövs inte - man kan ju faktiskt prata. Och "K" kan ju säga vad du vill ifall du inte orkar prata eller så. Jag var inte heller rädd! Bra att du inte är det!!
Pch bra att du tänker på tiden efter - det är ju det som är grejen liksom, förlossningen är så himla kort tid i sammanhanget. Jag kan tipsa om en grej: Amningen gör ont första veckan men det GÅR ÖVER! Och första tiden äter bebisen precis hela tiden - man fattar inte hur de kan vilja äta så mycket. Men det lugnar ner sig sen. Amma på, hej och hå!
Och om att ha alla grejer: man behöver inte så mycket i början. Och är det något ni absolut behöver kan ju K gå ut och köpa det! Kram kram

2007-06-27 @ 17:15:21
Postat av: Anna

Linda: Tack detsamma, och lycka till med förlossningen. Jag förstår att du hoppas att bebisen kommer NU :D Jag vill att min bebis ska komma NU, om den vore klar bakad bara, kan inte vara kul att ligga på sjukhus i flera veckor när bebisen är förtidigt född. Vet ni kön på erat lilla mirakel?

2007-06-27 @ 19:18:03
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Anna

Josefin: Skönt å veta att det inte behövs något förlossningsbrev, jag trodde "ALLA" skrev ett sådant. Det är tiden efter som "skrämmer" mig om något, ja menar, förlossningen har ju en ände, men det vet man ju inte om barnets magont har. Ähh, du fattar vad jag menar :D Tack för peppningen me amningen, det behövs kan jag säga. :) Jo
exakt, "K" kan ju kila ut ifall det är något som behövs. Men har du något tips på vad du inte klarade dig utan första tiden och något som du nu i efterhand har kommit på hade varit bra att ha hemma?! Kram kram

2007-06-27 @ 19:24:11
URL: http://ivantanstider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0