Nationaldagsfirande (25+2)

I tisdags kväll åkte jag, "K" och mammas två hundar, Aischa och Esther ut på landet. Vi åt lax med färskpotatis. Finns det något mer somrigt? :)
Jag sover så gott där ute i skogen, är alltid så himla uppvilad när jag vaknar på morgonen och t.o.m. ryggvärken var borta..

Vid 12-tiden igår så åkte vi till Ikea i Barkarby för att hjälpa pappa och hans "E" att köra hem en säng de köpt. Vi körde förbi Willy i Veddesta också, jag handlade ingredienser till smörgåstårtan som jag och min syster "I" ska göra ikväll. "K" tar studenten imorgon! Grattis, älskling!! På kvällen så firade vi lite nationaldag (hur firar man nationaldagen?) vi grillade och så åt vi jordgubbar med glass till efterrätt. Mums, jordgubbar har verkligen blivit min grej, jag kan äta hur många som helst. Det är tur att jag är gravid så att jag får äta hur mycket jordgubbar som helst. :) mums!

image43


Jag "saknar" och längtar efter Orvar, jag vill bara att våran lill* prins/prinsessa kommer så snart som möjligt eller att tiden ska gå lite fortare. Kan jag inte bara få sova tills den 18/9? 
 
I tisdags gick jag in i v.26 och nu kan jag ibland känna att magen är ivägen eller att jag inte kan äta så mycket mat för det finns liksom ingen plats.. Men samtidigt så älskar jag min mage och vill bara att den ska bli större, så länge jag slipper ryggont. Jag kan tänka mig att jag i början av september kommer önska att jag aldrig önskat mig en större mage.


Nu har vi alltså gått in i den 26:e veckan, tänkte lägga in lite information om vad som händer med mig och hur Orvar utvecklas

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.



Nästan varje kväll sjunger jag och "K" en liten trudilutt för Orvar; vad jag har hört så kommer bäbisen känna igen sången sen när den är född.
Vi sjunger en sång som jag har hört i "Lotta på Bråkmakargatan" (av alla ställen). Den går så här;
"Ajöss min far,
 Ajöss min mor,
Ajöss min syster och min bror.
Nu reser jag till fjärran land och kommer ej igen.

Tror jag
Tralalalaa
Tror jag
Tralalalaa
Tror jag
Tralalalaa
Tror jag
Tralalalaaaaaa
"



image44


Jag kanske hinner/orkar lägga in en bild på smörgåstårtan vi ska baka ikväll. Bilden här över är inte på den tårtan vi gjort.. :)
Ha det gott tills dess.

Kram Kram/ Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0