Mycket har hänt i helgen.. :) (22+6)

I lördag så var då bröllopet mellan min mor och hennes "I". Det var ett mycket fint bröllop som hölls i Finska kyrkan i Stockholm, synd bara att det regnade så att alla såg ut som blöta hundar. Jag hade innan bröllopet stått och lockat min syster "I"s hår i nästan två timmar. Efter bröllopet så bjöds det på buffé på min gudmors restaurang "Restaurang Malaysia". Mycket fina presenter fick de också. Av mig och "K" fick de presentkort på "Ticnet", så de kan gå på konsert eller kanske t.o.m åka till Hultsfred om de känner för det. ;) 
Det var mycket roligt att träffa alla släktingar och vänner, särskilt roligt var det att träffa min kusin/gudmor från Finland. (Hon ska komma och hälsa på 20/9 så vi får hoppas att Orvar hunnit komma ut till oss då).

Efter festen åkte vi hem till mamma och "I" och fortsatte festa. Jag och "K" kom hem vid 23-tiden och sen var det bara upp tidigt igår morse, var tvungen att jobba morgonpass igår.

Träffade min vän "V" i Farsta centrum igår efter jobbet och vi var och shoppade lite, jag köpte två stycken kuddar till våran säng, jag hoppas på att det en vacker dag blir ett riktigt kuddhav på våran säng..
Efter shoppingrundan var vi ute på en promenad med mamma, "I" och deras två hundar. Det var mycket trevligt, mindre trevligt var bara att mina fötter kändes som de vägde bly, men jag blev på bättre humör när mamma bjöd på glass. Jag fick även två presenter som min kusin hade köpt till oss för att vi väntar barn, en gul body med sköldpaddor på och presentkort på DUKA! <3

Jag somnade redan kl. 20 igår och vaknade vid 10-tiden imorse och då var det en riktigt liten vilding där inne i magen, och ÄNTLIGEN fick "K" känna och se sparkarna. As coolt ju! :)

Jag var inne på en blogg för en liten stund sedan och hon frågade om det fanns några bloggar som handlade om gravida tjejer/kvinnor. Och när jag gick in och läste kommentarerna så blev jag glatt överraskad, någon hade postat adressen till våran blogg. :D

image9


Imorgon går jag och Orvar in i 24:e veckan, tänkte lägga in lite information om vad som händer med mig och hur bäbisen utvecklas
(texten är tagen från sidan www.gravid.se)

Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. Ett tips för att träna upp musklerna igen efter att du fött är det kliniskt testade träningshjälpmedlet, Axuaflex, som finns att läsa om och beställa i graviditetsshopen.

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.



Jag har även beställt en resa till mina vänner i Finland, vi (jag och Orvar, "K" blir kvar hemma för att jobba) åker den 11/6 och kommer hem 21/6. Jag tror jag längtar ihjäl mig, ännu vet inte vännerna i Finland att vi ska ha barn, så det ska bli kul att se hur de reagerar.

Kram kram/ mamman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0