Vi var på ultraljud idag (21+2)

Kl. 14.45 steg vi in i det där nersläckta rummet med en supersöt "tant" vid namn Charlotta, hon kletade ner min mage med något kallt klet och satte "staven" emot magen...

Hon sa, jag kan bara se en bäbis, det var otroligt skönt att höra. Det första jag frågade var om den lill* levde, och det gjorde den, så klart!
Hon mätte och hon tittade, sedan sa hon, "jag kommer vara tvungen att flytta på förlossningsdatumet en hel del". Då frågade jag "Då flyttar du väl datumet hitåt hoppas jag?". "Jadå, men jag vet inte hur mycket". Hon mätte hjärnan, vi fick se hjärtat och ryggraden, navelsträng, urinblåsa och  fyra fingrar på en hand hittade hon (bäbisarna har tydligen ofta tummen vikt inne i handen). Våran lilla bäbis var en riktig liten akrobat som sparkade där inne i magen.

När hon var klar med alla mätningar och sådant så berättade hon det "slutgiltiga" datumet och det blev den 18/9, sen kan ju bäbisen födas plus/minus två veckor från det datumet. (Från början var vi ju beräknade till den 13/10), så vi blev alltså flyttade nästan en hel månad. Helt underbart att den lill* snart kommer.

"K" satt helt förstummad och bara tittade på skärmen där våran lilla bäbis gjorde sina konster och jag skrattade och grät omvartannat.. Den här upplevelsen är den absolut häftigaste grejen jag någonsin varit med om! Vi fick med oss 3 stycken bilder på våran lilla människa.

Igår var vi runt och tittade på barnvagnar, vi hittade en superfin vagn på "Babyproffsen". Men vi får se om det blir den, det finns ju så många olika att välja mellan..



Jag är nu alltså i 22:a veckan, tänkte lägga in lite information om vad som händer med mig och hur bäbisen utvecklas
(texten är tagen från sidan www.gravid.se)

Dina bröst kan eventuellt läcka råmjölk, ditt barns första kost. Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, producerar ett fuktigt ämne som skyddar dina bröstvårtor vid amning. Din hudfärg kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar. Håret kan kännas tjockare och det beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När barnet är fött kommer du att tappa hår som vanligt igen. Kom ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka ditt tandkött och få det att svullna.

Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan ? germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.



Nu har alltså mer än halva graviditeten gått och det känns bara mer och mer spännande för varje dag. Jag är också väldigt glad över att "K" äntligen börjar känna sig lite delaktig.

Kram kram/ Den blivande mamman

Kommentarer
Postat av: mormor

Det var jättekul att få se på de första bilderna på mitt lilla barnbarn. Kul,också att tiden flyttades så bebisen kommer tidigare. Längtar... men ska hinna gifta mig också innan.
Sen tror jag faktiskt att den här lilla babyn får världens bästa föräldrar!!!

2007-05-10 @ 21:36:41
Postat av: Idu

Är så glad för eran skull, blir typ tårögd när jag sitter och läser om lillan.
Längtar verkligen till september :D <3

2007-05-11 @ 12:05:07
Postat av: Anna

Mormor: Tack så mycket! :) Puss!

Idu: Tyssen då, jag längtar snart ihjäl mig :P

2007-05-11 @ 14:56:39
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: josefin

Du har något alldeles underbart framför dig, stort grattis! Och vad skönt att du plötsligt fick en månads kortade väntan! stor kram och lycka till med bebisen.

2007-05-13 @ 21:40:28
URL: http://merbarntankar.blogg.se
Postat av: Pappsen

Säger bara....välkommen ORVAR, du är efterlängtad av många nu =)

2007-05-14 @ 11:36:42
Postat av: Anna

Pappsen: Ja, Orvar är mycket efterlängtad :) Puss!

2007-05-14 @ 19:21:22
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Anna

Josefin: Ja, jag börjar smått förstå det nu :) Ja, det var verkligen skönt, jag orkar knappt vänta, men nu när man tänker efter så går ju tiden super fort. :)

2007-05-16 @ 16:58:07
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Elin

Lägg ut lite bilder på magen, vore jättekul att se :)

2007-05-16 @ 19:20:11
URL: http://elu0809.blogg.se
Postat av: Anna

Elin: Så fort mitt internet hemma funkar ska jag göra det, har tyvärr bara bilder på den datan! Men det ska snart vara fixat :)

2007-05-16 @ 22:29:55
URL: http://ivantanstider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0