frågor & svar.

Sandra ska göra ett arbete i skolan om unga föräldrar & vill ställa frågor till unga föräldrar, här är hennes frågor & mina svar:

1:Hur gamla är du och din pojkvän?

Jag är 21 år gammal, Kim är 18, han fyller 19 den 27/10

2:När fick ni barn?

Vi fick en dotter den 7/9-07

3:Var barnet planerat?

    Om det var planerat, varför?

Nej, Saga var inte planerad, men hon var en mkt välkommen överraskning. Vi hade dock inte skyddat oss under våra 2,5 år tillsammans. Sköt hela tiden upp att jag skulle börja med mini-piller, nästa månad tänkte jag hela tiden. Så vi får ju "skylla" oss själva lite. Idag är jag bara glad över att vi inte skyddade oss

4:Hur kände ni när ni blev gravida?

    Bestämde ni för att behålla det direkt?

    Var det någon av er som var mer osäker änden andra?

Båda två blev mycket glada & nej, tanken att göra abort fanns aldrig där!
Båda var lika säkra på att vi skulle behålla!

5:När berättade ni det för släkt och vänner?

    Var det nervöst att berätta?

    Vad fick ni för respons?
Den allra första jag ringde och berättade för att vi skulle ha barn var min bästa vän Victoria, sedan ringde jag min ena lillasyster, båda två blev otroligt glada. Min andra lillasyster My fick reda på det efter några dagar (hon var den 3:dje personen på min sida som fick reda på graviditeten) På kvällen samma dag som vi plussade berättade vi för Kims mormor & morfar & Kims mamma. Kims mormor blev inte särskilt glad, hon tyckte Kim var alldeles för ung. Men Kims mamma som själv var 19 när Kim föddes blev jätteglad & Kims morfar blev också glad!
Min pappa fick veta det någon dag efter att vi plussat, han blev också jätteglad.
Mamma fick veta det över MSN, hon var nämligen i Dubai när vi plussade, hon blev jätteglad &  firade med skumpa på kvällen. Och resten av min släkt fick veta det efter ca. 2 veckor, de var hemma hos oss för att fira min födelsedag och då hade satte jag på mig en sån där bebis-tröja & alla blev otroligt glada! Min faster bara stod och skrek i våran hall av glädje! :) Jag var jättenervös över att berätta för min pappa & för min farmor, av någon anledning så var jag orolig för att de skulle tycka vi var för unga. Både farmor & pappa blev glada! Farmor sa t.o.m. att "man ska ha barn som ung, då orkar man mycket mer!" Det kändes otroligt skönt att höra.


6:Tänkte ni någon gång under graviditeten att detta kommer vi inte klara?

Nej, så kände vi aldrig!

7:Hur känns det nu efteråt?

    Är det jobbigt att vara ung eller känns detlättare?

    Varför du tror att det kan vara bättre att vara lite äldre?
Jag ser BARA fördelar med att vara ung förälder, man orkar med sitt barn på ett annat sätt, man har unga far&mor-föräldrar som mer än gärna sitter barnvakt. Oftast så har man inte hunnit bygga upp världens karriär som kanske går före barnet. Man kan nog lättare anpassa sig efter sitt barn när man inte är van vid att ha massa pengar & fritid, man är inte van vid restaruangbesök  6 kvällar i veckan.


8:Känns det jobbigt med ekonomin eller känner ni att ni klarar er bra?
Vi klarar oss med våran ekonomi, vi har väldigt låg hyra och inte massa olika utgifter.


9:Är det någon okänd person som har kommenterat någon under graviditeten eller nuefteråt?

Nej, har inte fått några kommentarer tack vare våran ålder men vi får ofta höra hur fin folk tycker Saga är.

10:Vill ni ha fler barn?

      Om ni vill ha fler barn, när vill ni ha det?
Jag vill jättegärna ha ett litet syskon till Saga, men Kim är inte lika säker. Jag vill ha ca. 3 år mellan barnen, det är 3 års skillnad på mig och min syster & det är precis lagom!



Är det någon utav mina läsare som är ung förälder? Hjälp gärna Sandra med hennes skolarbete.
 

Kommentarer
Postat av: Ahnna

Men jag vet inte om jag ränkas för det var 16år sedan och jag var 15,5år/Ahnna

2007-10-15 @ 17:03:55
Postat av: Anna

Ahnna: Jag tycker du ska fråga Sandra :) Var det tufft att få barn som 15-åring? Kram

2007-10-15 @ 17:05:56
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Ahnna

Det är alltid en omställning att få barn 15,5år eller 26,5 år lika roligt och tufft./Ahnna
p.s dåltig svar men det är svårt och förklara ibland

2007-10-16 @ 10:06:00
Postat av: Anna

Ahnna: Förstår dig. Men jag tänkte på att man ofta inte gått klart skolan, kanske inte ens har egen bostad när man blir mamma... Det hade iaf JAG tyckt var oerhört jobbigt, men självklart hade jag älskat mitt barn lika mkt om jag blev mamma som 15-åring och som 35-åring! Kram & tack för svaret!

2007-10-16 @ 22:10:49
URL: http://ivantanstider.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0