Berättelsen om när Lillan kom till jorden, en dag i september när solen sken...

Onsdagen den femte september 2007 så fick jag och Kim reda på att fredagen den sjunde september skulle vi bli föräldrar. Allt var så overkligt, jag hade längtat och väntat sedan den 17/3 att våran lilla Orvis skulle födas. Nu när jag fått datum för det planerade kejsarsnittet kändes allt så himla overkligt.
Torsdagen den sjätte september så var vi på inskrivning på Södersjukhuset, vi fick b.la. se en film om hur kejsarsnittet går till, de tog lite blodprov på mig för att se vilken blodgrupp jag har (om jag inte minns helt fel så är jag A positiv), vi fick även träffa lite olika läkare som informerade om snittet, smärtlindring och tiden efteråt.
Jag sov inte många timmar natten mellan torsdag och fredag.
 Vi skulle infinna oss på Södersjukhuset fredagen den sjunde september kl. 7.10. Jag fick byta om till en vit rock och alldeles för stora knästrumpor som bara halkade ner till vristerna hela tiden. Kim fick ha gröna byxor och en grön skjorta, han såg ut som en läkare. Ingen av oss hade fortfarande hunnit smälta att vi inom 1,5 timme skulle bli föräldrar (och det skulle vi vara i resten av våra liv).
 Vi satt och väntade på att klockan skulle bli 8.10 för då var det dags att gå ner till operationssalen. Vi pratade om allt mellan himmel & jord, men vi pratade inte om hur våra liv alldeles snart skulle förändras för alltid. Vi hade fortfarande inte förstått vad det var som var på gång.
 När vi kom in i det där kalla rummet så började en narkossköterska förklara för mig vad som skulle hända. Hon (jag minns inte namn på någon av dem som var med inne på operationen) började med att sätta en såndär "dropp grej" i min handrygg, det gjorde jätteont tyckte jag. Sedan kom det in en narkosläkare som lokalbedövade mig i ryggen och efter det så satte han ryggbedövningen, sakta men säkert så kände jag hur jag vart alldeles varm om benen och efter ett tag så var jag alldeles bortdomnad i benen och magen. Jag fick lägga mig ner och under tiden så kom det in fler personer som skulle assistera under snittet. Jag tror att det var 4-5 sjuksköterskor, en barnmorska, en narkossköterska, narkosläkare och sedan de två läkarna som skulle göra själva snittet. När jag låg där på rygg och de riggade upp det där gröna skynket, Kim tog tag i min hand och narkossköterskan kopplade på en sån där syrgasslang i näsan på mig, då bara brast allt och jag förstod för första gången sedan telefonsamtalet i onsdags att jag inom en väldigt snar framtid skulle bli mamma. Tårarna rann stilla ner för min kinder, men en sak är säker, det var tårar av lycka. Sedan så talade en utav sjuksköterskorna om för mig att de skulle sätta katetern på mig (det var den sak som verkligen skrämde mig, själva snittet kändes inte så läskigt. Men att de skulle sätta kateter på mig, det var hemskt) nu grät jag ännu mer, den rara narkossköterskan stod bakom mig och klappade mig på huvudet och viskade snälla ord till mig. När alla förberedelser var klara så kände den kvinnliga läkaren efter med en pincett (hon nöp alltså mig) om ryggbedövningen hade tagit som den skulle, och det hade den gjort. Så nu var det dags för att sätta snittet.
Narkossköterskan som fortfarande stod bakom mig talade om vad de gjorde och sa till när det började att snitta. Jag visste från tidigare att det skulle ta cirka fem minuter från att snittet påbörjades till att den lilla där inne skulle vara ute. Det var de absolut längsta fem-minutrarna i mitt liv, det kändes fruktansvärt obehagligt när det bökade med att få ut den lilla, det kändes verkligen som att det slet och slängde med mig, den ena läkaren tröck på magen medans den andra var inne i magen och bökade efter vårat lilla barn, efter ca. två minuter frågade jag Kim om det inte gått fem minuter. Jag var så orolig att allt inte skulle stå rätt till med den lilla. Kim lugnade mig och sa att det bara gått ca. två minuter och bara en kort stund efteråt hörde jag ett babyskrik, det var det vackraste skriket jag någonsin hört, jag blev så lättad, en stor sten föll från mitt hjärta. Sedan kom fler och högre skrik, till slut så höll barnmorskan fram det lilla livet och vi fick titta efter vad det var för kön, det var en liten flicka. Precis som jag önskat och hoppats på. När jag fick se att det var en liten tjej, så rann tårarna ännu mer, jag var alldeles blöt i öronen. Det enda jag sa var, "Det är en tjej! Jag har ju sagt det hela tiden" och alla inne på operationssalen skrattade åt mig. Den rara narkossköterskan torkade hela tiden bort tårarna, men vad hjälpte det när det bara kom ännu fler tårar hela tiden? Jag var så lycklig. Barnmorskan och Kim tog hand om våran lilla dotter, Kim fick klippa navelsträngen, barnmorskan mätte och vägde. Efter en hel evighet (det kändes så iallafall) så lade de upp min vackra lilla dotter på bröstet. Allt det där obehaget som jag kände när de sög ut vattnet och blodet som fanns i livmodern, det var som bortblåst. Jag hade ju fått min vackra dotter och ingenting kunde störa mig när jag fick ligga och beundra henne. Kim tog ett nytt stadigt tag om min hand och strök mig och Lillan, omvartannat på våra kinder. Jag såg hur stolt han var, att han och jag fått en sådan vacker och välskapt dotter med tio fingrar och tio tår. Cirka kl. 8.30 satte de snittet, 8.37 var hon ute och 9.15 var hela operationen slut. Det lät väldigt obehagligt när de sydde ihop mig, men vad gjorde det? Vi hade ju äntligen våran dotter hos oss. När operationen var klar så blev jag iväg rullad till uppvaket, Lillan låg i sin "säng" som den stolta pappan Kim fick köra. Vi låg på uppvaket i ca. 1,5 timme, då fick vi börja lära känna våran nya familjemedlem, hon ammade två gånger på uppvaket, hon var vaken nästan hela tiden. Jag och Kim lös ikapp av stolthet...


Måndagen den tionde september fick vi åka hem från BB med våran dotter.

1.  2.  3.  4.  
5.  6.  7.  8.  
9.  10.  11.

Bild 1. Den blivande fadern väntar på att få se sin lilla Orvis för första gången.
Bild 2. Jag känner mig sjukt snygg i väntan på att få se min lilla Orvis för första gången.
Bild 3. Allra sista magbilden.
Bild 4. Den underbara utsikten vi hade från "väntrummet".
Bild 5. De förbereder för att sätta ryggbedövningen.
Bild 6. Det andra fotografiet på våran lilla tjej.
Bild 7. Första mötet mellan mor och dotter.
Bild 8. Vi två är nu är nu tre, för alltid.
Bild 9. Nu är operationen över.
Bild 10. Lillan ammar på uppvaket.
Bild 11. Nu är vi på väg hem, och äventyret har bara börjat....


Kommentarer
Postat av: emma

Åååh, vad fint du skriver! tårarna började nästan rinna när jag läste. grattis till fina tjejen!!

2007-09-18 @ 22:20:58
URL: http://lillaemma1984.blogg.se
Postat av: Tessan

Åh vad roligt det var at läsa, tack för att du delade med dig :) Men en fråga bara; vad menade du med att det lät när de sydde igen dig? Låter det alltså? Väldigt läskigt isf..

2007-09-18 @ 22:24:11
URL: http://tessies.blogg.se
Postat av: Anna

Emma: Tack så mycket, jag klarar knappt av att läsa den, eller titta på bilderna utan att tårarna börjar rinna. :)

2007-09-18 @ 22:24:43
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Anna

Tessan: Det lät som när man knäcker lederna (i t.ex. fingrarna), vet inte vad det beror på, men äckligt lät det. :)

2007-09-18 @ 22:26:11
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Malena

Awww du skriver så underbart, tårarna börja juh rinna :) Kommer ihåg känslan från när Dom la upp Nicole på bröstet, all smärta som variy bara försvann och man kunde inte sluta titta :)

2007-09-19 @ 06:24:46
URL: http://nicolesjobeck.blogg.se
Postat av: Josefin

Här sprutar tårarna också... å vad fint! Jag klarar visst inte ens att läsa om sånt här ens. Ska man vara såhär blödig resten av livet nu? ;) Kram till er alla tre!
ps: Kim passar bra som läkare, snygg outfit!

2007-09-19 @ 06:37:12
Postat av: Nathalie

vilken fin berättelse!
Jag minns inte allt det där du skriver, ens om jag anstränger mig mitt yttersta. Jag kände aldrig när de sög ut vattnet och blodet, t.ex. Mig nöp de inte, utan drog med en iskall tuss för att se om jag kände kyla. Och jag tror inte jag hörde när de sydde mig. Men men :)
Minns inte heller vad de som var närvarande hette, inte ens henne jag tyckte så bra om. Undra varför, egentligen :p Minns inget namn från BB heller.

2007-09-19 @ 10:36:27
URL: http://meandmymen.blogg.se
Postat av: pappsen

ÄlsklingsAnna, även jag blir rörd till tårar av det du berättar. Så personligt skrivet utan att bli för privat, du har talang tjejen. Om jag får bli lite personlig, det finns vissa datum och vissa händelser i ens liv då man vet exakt var man var och vad man gjorde. Fredag den 7/9-07 är för mig ett sådant datum, jag satt på T-banan, läsandes City, på väg mot "Medis" för att gå en datautbildning. Tittar till på klockan och den visar 08.30, samtidigt kommer vi in på Alviks tunnelbanestation, jag lägger bort tidningen och tänker att "snart är Anna och Kim föräldrar och en ny medlem i familjen ser dagens ljus". Tiden fram till att Kim ringer mig (tror att det var strax efter kl 10) känns som en evighet och mina tankar den förmiddagen handlade inte om data utan om er tre.
Allt gott till er.
Kram

2007-09-19 @ 10:49:56
Postat av: Anna

Malena: Jag kände ju ingen smärta, men obehagskänslan var som bort blåst :)
-
Josefin: Ja visst sjutton har man blivit extremt blödig? ;) Japp, han är riktigt snygg som läkare min prins! Kram tillbaka till er!
-
Nathalie: Kul att man kan uppfatta en sådan operation som säkert är väldigt lika varandra, så himla olika! :) Jag minns namnet på en på BB, Johanna hette hon, hon var så himla gullig. Tog verkligen hand om oss! :)
-
Pappsen: Nu får du mina tårar att rinna när du skriver så fint! Så glad att du är min far och lillans morfar, bättre morfar finns inte!
Puss

2007-09-19 @ 12:32:18
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Jessica (amanda å jag)

Såå fint skrivet!!! Kanon ju!!! Synd att vi inte bor närmare så vi kan ta lite barnvagnspromenader nu när vi båda fått våra älsklingar!

2007-09-19 @ 13:12:41
Postat av: Anna

Jessica: Tack så mycket! :) Ja, det är verkligen tråkigt!

2007-09-19 @ 14:00:04
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Fia

Jätte fint skrivet!Blev alldeles rörd verkligen!:)Längtar verkligen tills det blir min tur att få vara med om detta, nångång blir de väl min tur iallafall:)STORT grattis igen till eran fina dotter!

2007-09-20 @ 09:18:11
URL: http://fiasdiary.blogg.se
Postat av: Anna

Fia: Tack så mycket för berömmet & tack för gratulationen! :)

2007-09-20 @ 09:58:41
URL: http://ivantanstider.blogg.se
Postat av: Anna (FlikkanZombie)

Oh va fint skrivet!
Du fick mig att känna att ett till snitt kanske inte är så farligt ändå, du gav mig hopp :) tack så mycket *kramar*

2007-12-20 @ 03:05:19
Postat av: *Glitter*

Wow, tack.. låter underbart ju, det du beskriver om kejsarsnittet,man vill ju inte plågas ihjäl av smärta, och vara så spänd att det tar evigheter att föda sitt barn. Längtar till 25/1-08! Då kommer nog en tjej ut, har känts som en tjej hela graviditeten (även om jag ibland känt att jag kanske inte vågar tro det är en tjej) *Hoppas, hoppas, hoppas*

2007-12-27 @ 03:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0